טופס יצירת קשר

שם

אימייל *

הודעה *

יום שני, 4 ביולי 2011

מכתב לסטודנטים להבעה ויצירה - מאגודת הסטודנטים

סטודנטיות, סטודנטים,מטפלות ומטפלים יקרים

שלום,

זמנים לא פשוטים עוברים עלינו היום, כפי שרבים מכם מרגישים על בשרם. אנחנו רוצים לקוות שההתפתחויות האחרונות שעליהם תקראו בעדכון הנוכחי הם מהמורה אחרונה לקראת סיום תהליך החקיקה הארוך ושבקרוב יהיה מצבנו טוב וברור יותר.

בנתיים אנחנו מחזקים את ידי כל המטפלים והסטודנטים שבעצם המחוייבות שלהם לתחום והעבודה הקשה בשדה מחזיקים את האמונה ומבטאים יום יום את משמעות המקצוע.
אנחנו תקווה שהעדכון הבא יביא בשורות חיוביות יותר.

עד אז, מצ"ב העדכון הנוכחי:

1. קליטת מטפלים חדשים לעבודה במשרד החינוך- לפני מספר שבועות יצאה הנחייה משולחנה של היועצת המשפטית של משרד החינוך הקוראת שלא להעסיק בשלב זה מטפלים חדשים לעבודה דרך משרד החינוך. ההוראה כוללת גם את המטפלים הצעירים שכבר עבדו דרך משרד החינוך, אך טרם קיבלו קביעות.
למעשה, הנחייה זו הינה תגובה לבג"ץ שהוגש לפני מספר חודשים נגד חוזרי המנכ"ל של משרד החינוך ומשרד הבריאות. הטענה בבג"ץ היא שהקרטריון שמופיע בחוזרי המנכ"ל ומתנה העסקת מטפלים בסיום לימודים במסגרות אקדמיות שמוכרות ע"י המל"ג אינה בסמכות משרד הבריאות ולכן אינה חוקית.
הצורך בקביעת קרטריון כלשהו לקבלת מטפלים נובע מההכרח להגן על שלום מטופלים ולהבטיח שהמטפלים שעובדים במסגרות ציבוריות בעלי הכשרה מסוימת וזו הסיבה להוראה.
הבג"ץ הוגש ע"י אחד ממקומות הלימודים שאינו מוסד אקדמי מוכר ע"י המל"ג וטוען, בשם בוגריו, לפגיעה באפשרויות התעסוקה שלהם.
משרד החינוך מצא עצמו חסר אונים מול מערכת האילוצים שנוצרה בעקבות הבג"ץ, ומשיחה עם גורם במשרד ניתן ללמוד כי מושקעים מאמצים גדולים למצוא פתרון משפטי לבעיה הסבוכה שנוצרה, שנובעים מההכרה בתרומתם של מטפלים באמנות למסגרות חינוכיות. במשרד החינוך מצרים על הפגיעה במטפלים הצעירים ומביעים תקווה משותפת כי ימצא פתרון לבעיה בהקדם.
על מנת לשקף בצורה ברורה את מצבם של הנפגעים מהוראה זו הוצאנו מכתב לבכירים במשרד החינוך, המתאר את המצב הקשה בו נמצאים סטודנטים ובוגרים בתחום.

2. בדיון האחרון שהתנהל בועדת המשנה של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת נתבקשו מרכזי ההכשרה לשלוח את תוכניותיהם לתואר השני לאישור המל"ג- אנו שמחים לבשר שמרבית מרכזי ההכשרה אכן הגישו את הצעותיהם למל"ג, וכן שסוגייה העקרונית של מתן תואר שני בטיפול באמנות במכללות לחינוך נפתרה כאשר בישיבת מל"ג ב 12.06התקבלה ההחלטה לאשר למכללות להוראה לפתוח בעתיד מסלולים שמעניקים תעודות תואר שני בטיפול באמנויות- כך הגיעה לקיצה סוגיה מהותית שעיכבה את התהליך עד כה.
עוד החלטה שנקבעה בדיון הקודם היתה שהדיון הבא יתקיים במהלך חודש יוני- החלטה זו לא בוצעה ולעת עתה אין תאריך מדוייק לדיון הבא. ההערכה והתקווה היא שהדיון הבא יקבע לשבועות הקרובים, בטרם תצא הכנסת לפגרת הקיץ.
בבדיקה מול לשכת יו"ר הועדה רחל אדטו מדוע מתעכב הדיון נתקבלה התגובה שהעיכוב נוגע לתקנות המעבר (התקנות שיקבעו באילו תנאים יוכלו בוגרי התוכניות שלא עומדים בקרטריונים של החוק העתידי לעבוד).
חשוב לנו לציין כי קיימת שמועה עיקשת בדבר התנגדות של משרד הבריאות לחוק הטיפול באמצעות אמנויות, כשההנחה שההסתייגות אכן קשורה לתנאי המעבר. מהות ההתנגדות אינה ברורה ובשלב זה לא ידוע לנו מה משמעות הדברים. אנו עוקבים אחר המצב וננסה לפעול באמצעים שעומדים לרשותינו במידה ויעלה הצורך.
3. חשוב לנו לעדכנכם כי בשלב זה תהליך הגדרת המקצוע בחוק אינו כולל התייחסות לעניין תקצוב ממשלתי של המקצוע. עובדה זו מותירה סמני שאלה רבים לגבי הישום בפועל של החוק החדש וההשלכות על מטפלים ומטפלים לעתיד.
בנוסף, תהליך החקיקה אינו מתייחס לתנאי הסטאז' שהוגדר כתקנה עתידית בחוק לעיסוק במקצוע.
עמדת הגורמים השונים בתחום המלווים את תהליך החקיקה הסבוך כבר שמונה שנים היא שבשלב הראשון יש לסיים עם הגדרת המקצוע בחוק, ורק לאחר מכן לפנות למאבק על תקצוב המקצוע ולדיונים ושאלות כגון תנאי העסקה וסטאז'. עמדה זו נובעת מהערכה למודת נסיון שכל דרישה לדיון בתקצוב החוק או בשאלות הנוגעות להקצאת כספים עשויה בשלב זה ליצור עיכוב גדול בתהליך ואף לעצור אותו כליל.
אנו מכבדים את האנשים שפועלים למען המקצוע הרבה יותר שנים מאיתנו, מבינים את המורכבות בה מצוי התהליך ואת הזהירות הנדרשת, אך יחד עם זאת מבקשים להבהיר כי עמדתנו בסוגיות אלו אינן חד משמעיות. כנציגי הסטודנטים, אנו הבענו וממשיכים להביע בהזדמנויות שונות בכתב ובע"פ את החשש הכבד שחוסר התייחסות לסוגיות התקצוב והתגמול עשויים ליצור פגיעה בתנאי ההכשרה והעסקה של מטפלים ומטפלים לעתיד וליצור בעיות קשות בעתיד.
בשלב זה, קו המחשבה שמנחה אותנו הוא שיש להצטרף לדאגה למען סיום הגדרת המקצוע בחוק, ולא לנקוט בפעולות שעשויות להעמידו בסכנה. אם זאת, אנו נבחן עמדה זו בהתאם לכל שינוי במצב ונשתדל לפעול כמיטב הבנתנו בצורה האחראית ביותר למען האינטרסים של מטפלים ומטפלים לעתיד בתחום.

4. אנו מברכים כל סטודנט ומטפל שמצטרף באופן אקטיבי לפעילות למען המקצוע וממשיכים לקרוא למי שמעוניין להצטרף ולקחת תפקיד בהתארגנות לפנות אלינו. מי שטרם נרשם לרשימת התפוצה שלנו מוזמן לעשות זאת וכך להביע את תמיכתו בפעילות- ההצטרפות ע"י שליחת מייל לכתובת: art.therapystu@gmail.com
האירועים האחרונים מבהירים שלאף אחד לא כדאי להישאר אדיש, מצבנו לא פשוט והשאלה כמה זמן יקח למצב להיפתר וכיצד יפתר תלויה במידה רבה בהיקף הפעילות והתמיכה שלנו.
בהיקשר זה, אנו שמחים לספר על התארגנות מקומית יפה של סטודנטים לטיפול באמנות באוניברסיטת חיפה למען קידום מצבם. כל פעילות והתארגנות של סטודנטים לטיפול באמנות מעבירה את המסר שכסטודנטים בתחום אנחנו ציבור אקטיבי ומעורב שרואה את עצמו כחלק מהמקצוע, אחראי ודואג לגורלו ולעתידו המקצועי.
אנו מציעים לכלל הסטודנטים והמטפלים הצעירים לפנות גם בעצמם לועדת המשנה של משרד העבודה, הרווחה והבריאות ולהביע במכתבים אישיים את הקשיים, התסכול והשאלות שמטרידות אותם. ככל שיותר אנשים יכתבו, כך יועבר המסר טוב יותר.
נשמח לשמוע, לעזור ולהיות בקשר עם מי שיהיה מעוניין.
5. במידה ואתם רוצים לעדכן אותנו, לתקן אותנו, לעזור, להתייעץ, להעביר מסר או לשתף אתם מוזמנים מאוד לעשות זאת במייל או בטלפון.

נקווה שהעדכון הבא יהיה יותר חיובי.

מיטל גואטה
סטודנטית לטיפול באמנות, מכללת סמינר הקיבוצים
אחראית על פעילות הסטודנטים לטיפול באמנות
בעבור התאחדות הסטודנטים ארצית
054-2405256

תגובה 1:

  1. אם אתם רוצים לנהל דיון בעניין, אתם מוזמנים להוסיף בדיון של קהילת העניין בטיפול,

    בהמשך להודעה

    לכניסה:
    http://cafe.themarker.com/topic/2252532/

    השבמחק